Народжені
в індустріальному і працюючи в інформаційному суспільстві люди мають вже
звикнути до того, що зміни в їх житті відбуваються все частіше. Як перебудувати
себе? Як зробити себе сучасним? Які навички треба мати? Якими технологіями
володіти? Ці питання турбують всіх, а особливо вчителів. Бо це вчителі разом з
батьками та громадою створюють майбутнє вже сьогодні. Вчитель сьогодні повинен
бути сучасним! А значить володіти сучасними технологіями. Вчителі в останні
роки все частіше поповнюють свою методичну скарбничку новими формами і методами
навчання.
В
педагогіці виокремлюють пасивні, активні та інтерактивні моделі навчання:
пасивна -
учень виступає в ролі "об'єкта" навчання (слухає і дивиться);
активна -
учень виступає "суб'єктом" навчання (самостійна робота, творчі
завдання);
інтерактивна -
учень стає суб'єктом взаємодії, він сам бере активну участь у процесі навчання,
йдучи своїм індивідуальним маршрутом.
Пасивні
і активні технології є класичними у навчанні. Наша задача розглянути
інтерактивну технологію веб-квест.
Навіщо
потрібна технологія веб-квест у навчанні?
Перед сучасною освітою стоїть завдання пошуку нових видів
і форм організації навчальної діяльності. Навчання має розвивати самостійне
критичне і творче мислення. З цією метою багато вчителів вже
давно використовують проектну технологію, залучаючи ресурси мережі Інтернет. Але
велика кількість інформації в мережі та її якість не тільки не спрощують процес
роботи над проектом, але й ускладнюють його. Одне з можливих рішень даної
проблеми це технологія веб-квест.
Quest
—це цілеспрямований пошук.
Цим
словом позначається один з різновидів комп’ютерних ігор, пов’язаних з
пригодами.
Це
детектив, в ході якого розгадується таємнича загадка.
Вперше
модель web-квесту була представлена викладачем університету Сан-Дієго Берні
Доджем у 1995 р.
Сьогодні
ця технологія використовується як найбільш вдалий спосіб використання Інтернету
на уроках.
Що
таке веб-квест?
Веб-квест — це пошукова
діяльність, спрямована по одному або декількох маршрутах, ведуча до певних
цілей. Шлях до мети повинен бути розбитий на кілька етапів, переходи по яких
ґрунтуються на сукупності зібраної інформації.
Веб-квест -
проблемне завдання, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси
Інтернету.
Веб-квест - це ситуація
з чіткими ролями всіх учасників
Веб-квест
в освіті:
Веб-квест - це
приклад організації інтерактивного освітнього середовища. Освітній
веб-квест - це сайт в Інтернеті, з яким працюють і навчаються, виконуючи ту чи
іншу навчальну задачу.
Веб-квест -
одна із найбільш ефективних моделей використання Інтернету в навчальному
процесі.
Веб-квест
у навчанні:
Веб-квест
(webquest) - це проблемне завдання з елементами рольової гри.
Веб-квест -
це формат уроку орієнтований на розвиток пізнавальної, пошукової діяльності
учнів, на якому значна частина інформації здобувається через ресурси Інтернету.
Веб-квест - це дидактична структура, в рамках якої викладач удосконалює пошукову діяльність
учнів, задає їм параметри цієї діяльності і визначає її час.
Структура
веб-квесту
Вступ
Завдання
Ресурси
Процес
роботи
Оцінка
Висновок
На першому етапі викладач
проводить підготовчу роботу, знайомить учнів із темою, формулює основну
проблему, учні розподіляють ролі в команді.
Завдання веб-квеста є
окремими блоками питань і переліками адрес в Інтернеті, де можна отримати
необхідну інформацію. Питання сформульовані так, щоб при відкритті сайту учень
розумів принципи для відбору матеріалу, виділення головного з усієї інформації,
яку він знаходить. Ця стадія веб-квесту має найбільший розвивальний потенціал:
при пошуку відповідей на поставлені питання удосконалюється критичне мислення,
уміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища, мислити
абстрактно. Певне керування процесом з боку викладача може проводитися через
надання списку запитань, поширення прикладів, схем.
Розробник веб-квесту Берні
Додж, визначив наступні види завдань для веб-квестів:
Переказ —
демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел в
новому форматі: створення презентації, плаката, оповідання.
Планування та
проектування — розробка плану або проекту на основі заданих умов.
Самопізнання —
будь-які аспекти дослідження особистості.
Компіляція —
трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури.
Творче завдання —
творча робота у певному жанрі - створення п'єси, вірші, пісні, відеоролика.
Аналітична задача —
пошук і систематизація інформації.
Детектив,
головоломка, таємнича історія — висновки на основі суперечливих фактів.
Досягнення
консенсусу — вироблення рішення по гострій проблемі.
Оцінка —
обґрунтування певної точки зору.
Журналістське
розслідування — об'єктивний виклад інформації (розподіл думок і фактів).
Переконання —
схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
Наукові
дослідження — вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі
унікальних он-лайн джерел.
Наступним є етап оформлення
результатів, у межах якого відбувається осмислення проведеного дослідження.
Робота передбачає відбір значимої інформації і представлення її у вигляді
слайд-шоу, буклету, анімації, постеру або фоторепортажу. Обговорення
результатів роботи над веб-квестами можна провести у вигляді конференції, щоб
учні мали можливість продемонструвати власний практичний доробок. Результати
веб-квеста для звіту можуть мати різноманітні форми: база даних; діалог,
історія або приклад для вивчення; он-лайн документ, який містить аналіз
неоднозначної ситуації, повідомляє основні тези і спонукає користувачів додати
власні коментарі або не погодитися з авторами; проведення псевдо-інтерв’ю з
експертом протягом заняття або публікація його у мережі Інтернет. На цьому
етапі розвиваються такі риси особистості як відповідальність за виконану
роботу, самокритика, взаємопідтримка і уміння виступати перед аудиторією.
Можна практикувати
розміщення результатів роботи над веб-квестом в мережі Інтернет на
спеціалізованих сайтах, таким чином досягаючи трьох цілей: учні розуміють, що
завдання є матеріальним і високотехнологічним; вони отримують аудиторію,
зацікавлену у результатах їх праці; у них з’являється можливість зворотного
зв'язку з боку аудиторії.
Завершальним етапом
є оцінювання, однак обов’язковим для веб-квесту є попереднє (до початку
роботи) оголошення його принципів. Критерії оцінки можуть бути різними (за
часом презентації, оригінальністю, новаторством та інше). В оцінці
підсумовується досвід, який був отриманий учнем при виконанні самостійної
роботи за допомогою технології веб-квест. У завданнях з деяких тем логічним є
включення до заключної частини риторичних питань, які стимулюватимуть
активність пошукової роботи.
Що дає використання
цієї технології?
Веб-квест сприяє:
- пошуку Інтернет
інформації, яку доручає учням вчитель;
- розвитку мислення
учнів на стадії аналізу, узагальнення та оцінки інформації;
- розвитку
комп'ютерних навичок учнів і підвищенню їх словникового запасу;
- заохоченню учнів
навчатися незалежно від вчителя;
- розвитку
дослідницьких і творчих здібностей учнів;
- підвищенню
особистісної самооцінки.
Технологія веб-квест,
використовуючи інформаційні ресурси Інтернет і інтегруючи їх у навчальний
процес, допомагає ефективно вирішувати цілий ряд компетенцій:
- використання
інформаційних технологій для вирішення професійних завдань (в т.ч. для пошуку
необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп'ютерних
презентацій, веб-сайтів, баз даних тощо);
- самонавчання і
самоорганізація;
- робота в команді (планування,
розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль), тобто навички командного
рішення проблем;
- вміння знаходити
кілька способів рішень проблемної ситуації, визначати найбільш раціональний
варіант, обгрунтовувати свій вибір;
- навик публічних виступів.
При використанні
веб-квесту у навчанні підвищується мотивація учнів до вивчення дисципліни, з
одного боку, і до використання комп'ютерних технологій у навчальній діяльності,
з іншого. Веб-квест являє собою не простий пошук інформації в мережі, адже
учні, працюючи над завданням, збирають, узагальнюють інформацію, роблять
висновки. Крім того учасники веб-квесту вчаться використовувати інформаційний
простір мережі Інтернет для розширення сфери своєї творчої діяльності.
Як створити веб-квест?
Крок 1. Визначте
теми.
Крок 2. Виберіть
сайт, на якому розміщена матриця (шаблон) для створення веб-квесту.
Крок 3. Надайте
завдання, вибравши одну із форм:
у вигляді
презентації;
у вигляді тексту;
візуальний
матеріал.
Крок 4. Придумайте
систему оцінювання.
Крок 5. Знайдіть
джерела інформації, якими користуватимуться учні для пошуку відповідей.
Крок 6. Маючи
на аркуші приблизний план і основну інформацію, розмістіть веб-квест на сайті.
Переваги даної
технології в тому, що її можна застосувати для будь-якого шкільного предмету,
для організації як урочної індивідуальної або групової роботи, так і
позакласної.
Критерії оцінювання робіт учнів
Відмінно
Добре
Задовільно
Розуміння завдання й розкриття теми
Робота демонструє точне розуміння завдання; містить
матеріали, які мають безпосереднє відношення до теми
Робота містить в собі матеріали, які мають безпосереднє
відношення до теми, так й матеріали, які не мають прямого відношення до неї
Робота містить матеріали, які не мають
безпосереднього відношення до теми
Джерельна база
Використано більше 5-ти джерел
інформації; джерела цитуються у відповідності із загальноприйнятими
вимогами; всі використані джерела проаналізовано й оцінено
Використовується обмежена кількість джерел (не
більше 5-ти); не вся інформація взята із достовірних джерел; частина джерел
не має прямого відношення до теми
Використовується одне джерело; не зроблено спробу
оцінити й проаналізувати використану інформацію
Виконання завдання
Висновки повністю аргументовані. Повністю дана
відповідь на поставлені питання
Висновки частково аргументовані. На частину питань
не подається від-повідь
Випадкова підбірка матеріалу; інформація не точна;
неповні відповіді на поставлені питання
Форма роботи
Чітка і логічна структура представленої інформації;
демонструється критичний аналіз й оцінювання опрацьованої інформації;
визначено чітко позицію групи до розглядуваної проблеми; приваблива й
оригінальна форма роботи
Інформацію структуровано не повністю; недостатньо чітко визначено позицію групи щодо розглядуваної
проблеми; форма роботи вимагає незначних доопрацювань
Інформацію не структуровано; не дається відповіді на
розглядувані питання; форма роботи неприваблива й вимагає значних
доопрацювань
Творчий підхід
Запропоновано різні підходи до розв’язання
поставленої проблеми. Робота відрізняється оригінальністю й яскравою
індивідуальністю
Демонструється тільки одна точка зору на розв’язання
проблеми; проводяться порівняння, з яких не зроблено висновків
Інформацію скопійовано з використаних джерел;
відсутній критичний й творчий підхід до розв’язання проблеми; робота слабо
пов’язана з темою веб-квеста
Робота групи
Вся діяльність роботи рівномірно розподілена між
усіма членами команди
Робота над матеріалом розподілена між більшістю
членів команди
Роботу виконували декілька учнів команди
Народжені в індустріальному і працюючи в інформаційному суспільстві люди мають вже звикнути до того, що зміни в їх житті відбуваються все частіше. Як перебудувати себе? Як зробити себе сучасним? Які навички треба мати? Якими технологіями володіти? Ці питання турбують всіх, а особливо вчителів. Бо це вчителі разом з батьками та громадою створюють майбутнє вже сьогодні. Вчитель сьогодні повинен бути сучасним! А значить володіти сучасними технологіями. Вчителі в останні роки все частіше поповнюють свою методичну скарбничку новими формами і методами навчання.
В
педагогіці виокремлюють пасивні, активні та інтерактивні моделі навчання:
пасивна -
учень виступає в ролі "об'єкта" навчання (слухає і дивиться);
активна -
учень виступає "суб'єктом" навчання (самостійна робота, творчі
завдання);
інтерактивна -
учень стає суб'єктом взаємодії, він сам бере активну участь у процесі навчання,
йдучи своїм індивідуальним маршрутом.
Пасивні
і активні технології є класичними у навчанні. Наша задача розглянути
інтерактивну технологію веб-квест.
Навіщо
потрібна технологія веб-квест у навчанні?
Перед сучасною освітою стоїть завдання пошуку нових видів
і форм організації навчальної діяльності. Навчання має розвивати самостійне
критичне і творче мислення. З цією метою багато вчителів вже
давно використовують проектну технологію, залучаючи ресурси мережі Інтернет. Але
велика кількість інформації в мережі та її якість не тільки не спрощують процес
роботи над проектом, але й ускладнюють його. Одне з можливих рішень даної
проблеми це технологія веб-квест.
Quest
—це цілеспрямований пошук.
Цим
словом позначається один з різновидів комп’ютерних ігор, пов’язаних з
пригодами.
Це
детектив, в ході якого розгадується таємнича загадка.
Вперше
модель web-квесту була представлена викладачем університету Сан-Дієго Берні
Доджем у 1995 р.
Сьогодні
ця технологія використовується як найбільш вдалий спосіб використання Інтернету
на уроках.
Що
таке веб-квест?
Веб-квест — це пошукова
діяльність, спрямована по одному або декількох маршрутах, ведуча до певних
цілей. Шлях до мети повинен бути розбитий на кілька етапів, переходи по яких
ґрунтуються на сукупності зібраної інформації.
Веб-квест -
проблемне завдання, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси
Інтернету.
Веб-квест - це ситуація
з чіткими ролями всіх учасників
Веб-квест
в освіті:
Веб-квест - це
приклад організації інтерактивного освітнього середовища. Освітній
веб-квест - це сайт в Інтернеті, з яким працюють і навчаються, виконуючи ту чи
іншу навчальну задачу.
Веб-квест -
одна із найбільш ефективних моделей використання Інтернету в навчальному
процесі.
Веб-квест
у навчанні:
Веб-квест
(webquest) - це проблемне завдання з елементами рольової гри.
Веб-квест -
це формат уроку орієнтований на розвиток пізнавальної, пошукової діяльності
учнів, на якому значна частина інформації здобувається через ресурси Інтернету.
Веб-квест - це дидактична структура, в рамках якої викладач удосконалює пошукову діяльність
учнів, задає їм параметри цієї діяльності і визначає її час.
Структура
веб-квесту
Вступ
Завдання
Ресурси
Процес
роботи
Оцінка
Висновок
На першому етапі викладач
проводить підготовчу роботу, знайомить учнів із темою, формулює основну
проблему, учні розподіляють ролі в команді.
Завдання веб-квеста є
окремими блоками питань і переліками адрес в Інтернеті, де можна отримати
необхідну інформацію. Питання сформульовані так, щоб при відкритті сайту учень
розумів принципи для відбору матеріалу, виділення головного з усієї інформації,
яку він знаходить. Ця стадія веб-квесту має найбільший розвивальний потенціал:
при пошуку відповідей на поставлені питання удосконалюється критичне мислення,
уміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища, мислити
абстрактно. Певне керування процесом з боку викладача може проводитися через
надання списку запитань, поширення прикладів, схем.
Розробник веб-квесту Берні
Додж, визначив наступні види завдань для веб-квестів:
Переказ —
демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел в
новому форматі: створення презентації, плаката, оповідання.
Планування та
проектування — розробка плану або проекту на основі заданих умов.
Самопізнання —
будь-які аспекти дослідження особистості.
Компіляція —
трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури.
Творче завдання —
творча робота у певному жанрі - створення п'єси, вірші, пісні, відеоролика.
Аналітична задача —
пошук і систематизація інформації.
Детектив,
головоломка, таємнича історія — висновки на основі суперечливих фактів.
Досягнення
консенсусу — вироблення рішення по гострій проблемі.
Оцінка —
обґрунтування певної точки зору.
Журналістське
розслідування — об'єктивний виклад інформації (розподіл думок і фактів).
Переконання —
схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
Наукові
дослідження — вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі
унікальних он-лайн джерел.
Наступним є етап оформлення
результатів, у межах якого відбувається осмислення проведеного дослідження.
Робота передбачає відбір значимої інформації і представлення її у вигляді
слайд-шоу, буклету, анімації, постеру або фоторепортажу. Обговорення
результатів роботи над веб-квестами можна провести у вигляді конференції, щоб
учні мали можливість продемонструвати власний практичний доробок. Результати
веб-квеста для звіту можуть мати різноманітні форми: база даних; діалог,
історія або приклад для вивчення; он-лайн документ, який містить аналіз
неоднозначної ситуації, повідомляє основні тези і спонукає користувачів додати
власні коментарі або не погодитися з авторами; проведення псевдо-інтерв’ю з
експертом протягом заняття або публікація його у мережі Інтернет. На цьому
етапі розвиваються такі риси особистості як відповідальність за виконану
роботу, самокритика, взаємопідтримка і уміння виступати перед аудиторією.
Можна практикувати
розміщення результатів роботи над веб-квестом в мережі Інтернет на
спеціалізованих сайтах, таким чином досягаючи трьох цілей: учні розуміють, що
завдання є матеріальним і високотехнологічним; вони отримують аудиторію,
зацікавлену у результатах їх праці; у них з’являється можливість зворотного
зв'язку з боку аудиторії.
Завершальним етапом
є оцінювання, однак обов’язковим для веб-квесту є попереднє (до початку
роботи) оголошення його принципів. Критерії оцінки можуть бути різними (за
часом презентації, оригінальністю, новаторством та інше). В оцінці
підсумовується досвід, який був отриманий учнем при виконанні самостійної
роботи за допомогою технології веб-квест. У завданнях з деяких тем логічним є
включення до заключної частини риторичних питань, які стимулюватимуть
активність пошукової роботи.
Що дає використання
цієї технології?
Веб-квест сприяє:
- пошуку Інтернет
інформації, яку доручає учням вчитель;
- розвитку мислення
учнів на стадії аналізу, узагальнення та оцінки інформації;
- розвитку
комп'ютерних навичок учнів і підвищенню їх словникового запасу;
- заохоченню учнів
навчатися незалежно від вчителя;
- розвитку
дослідницьких і творчих здібностей учнів;
- підвищенню
особистісної самооцінки.
Технологія веб-квест,
використовуючи інформаційні ресурси Інтернет і інтегруючи їх у навчальний
процес, допомагає ефективно вирішувати цілий ряд компетенцій:
- використання
інформаційних технологій для вирішення професійних завдань (в т.ч. для пошуку
необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп'ютерних
презентацій, веб-сайтів, баз даних тощо);
- самонавчання і
самоорганізація;
- робота в команді (планування,
розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль), тобто навички командного
рішення проблем;
- вміння знаходити
кілька способів рішень проблемної ситуації, визначати найбільш раціональний
варіант, обгрунтовувати свій вибір;
- навик публічних виступів.
При використанні
веб-квесту у навчанні підвищується мотивація учнів до вивчення дисципліни, з
одного боку, і до використання комп'ютерних технологій у навчальній діяльності,
з іншого. Веб-квест являє собою не простий пошук інформації в мережі, адже
учні, працюючи над завданням, збирають, узагальнюють інформацію, роблять
висновки. Крім того учасники веб-квесту вчаться використовувати інформаційний
простір мережі Інтернет для розширення сфери своєї творчої діяльності.
Як створити веб-квест?
Крок 1. Визначте
теми.
Крок 2. Виберіть
сайт, на якому розміщена матриця (шаблон) для створення веб-квесту.
Крок 3. Надайте
завдання, вибравши одну із форм:
у вигляді
презентації;
у вигляді тексту;
візуальний
матеріал.
Крок 4. Придумайте
систему оцінювання.
Крок 5. Знайдіть
джерела інформації, якими користуватимуться учні для пошуку відповідей.
Крок 6. Маючи
на аркуші приблизний план і основну інформацію, розмістіть веб-квест на сайті.
Переваги даної
технології в тому, що її можна застосувати для будь-якого шкільного предмету,
для організації як урочної індивідуальної або групової роботи, так і
позакласної.
Критерії оцінювання робіт учнів
Відмінно
|
Добре
|
Задовільно
|
|
Розуміння завдання й розкриття теми
|
Робота демонструє точне розуміння завдання; містить
матеріали, які мають безпосереднє відношення до теми
|
Робота містить в собі матеріали, які мають безпосереднє
відношення до теми, так й матеріали, які не мають прямого відношення до неї
|
Робота містить матеріали, які не мають
безпосереднього відношення до теми
|
Джерельна база
|
Використано більше 5-ти джерел
інформації; джерела цитуються у відповідності із загальноприйнятими
вимогами; всі використані джерела проаналізовано й оцінено
|
Використовується обмежена кількість джерел (не
більше 5-ти); не вся інформація взята із достовірних джерел; частина джерел
не має прямого відношення до теми
|
Використовується одне джерело; не зроблено спробу
оцінити й проаналізувати використану інформацію
|
Виконання завдання
|
Висновки повністю аргументовані. Повністю дана
відповідь на поставлені питання
|
Висновки частково аргументовані. На частину питань
не подається від-повідь
|
Випадкова підбірка матеріалу; інформація не точна;
неповні відповіді на поставлені питання
|
Форма роботи
|
Чітка і логічна структура представленої інформації;
демонструється критичний аналіз й оцінювання опрацьованої інформації;
визначено чітко позицію групи до розглядуваної проблеми; приваблива й
оригінальна форма роботи
|
Інформацію структуровано не повністю; недостатньо чітко визначено позицію групи щодо розглядуваної
проблеми; форма роботи вимагає незначних доопрацювань
|
Інформацію не структуровано; не дається відповіді на
розглядувані питання; форма роботи неприваблива й вимагає значних
доопрацювань
|
Творчий підхід
|
Запропоновано різні підходи до розв’язання
поставленої проблеми. Робота відрізняється оригінальністю й яскравою
індивідуальністю
|
Демонструється тільки одна точка зору на розв’язання
проблеми; проводяться порівняння, з яких не зроблено висновків
|
Інформацію скопійовано з використаних джерел;
відсутній критичний й творчий підхід до розв’язання проблеми; робота слабо
пов’язана з темою веб-квеста
|
Робота групи
|
Вся діяльність роботи рівномірно розподілена між
усіма членами команди
|
Робота над матеріалом розподілена між більшістю
членів команди
|
Роботу виконували декілька учнів команди
|
Немає коментарів:
Дописати коментар